اهمیت خنک کننده روغن خودرو چیست و چرا باید آنرا جدی گرفت

روغن منبع تغذیه موتور خودرو شما است ، اما هنگامی که نوبت به خنک شدن روغن می رسد ، این مهم اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. که این خیلی خطرناک است  ...

ویسکوزیته های زیادی از مایعات در داخل ماشین وجود دارد ، چه برای خنک شدن و چه برای روغن کاری یا هر دو. در حالی که موتورهای احتراق داخلی تنها در حدود 33 درصد کارآمد هستند ، 67 درصد دیگر به طور کلی از طریق انرژی گرما و سر و صدا هدر می روند ، همه اینها لازم است به طریق دیگری به محیط اطراف منتقل شوند.

روغن بدون شک مهمترین مایع موجود در خودرو است. از آنجا که قطعات فلزی متحرک داخل موتور به علت درگیری با هم ایجاد اصطکاک و درنتیجه گرما می کنند. بنابراین از روغن برای روغن کاری این قسمت های متحرک استفاده می شود و که این روغن به نوبه خود گرمای زیادی را جذب می کند.

ازآنجا که عمده  انرژی گرما ایجاد شده توسط یک موتور ، به طور کلی باید از طریق نوعی مبدل حرارتی به محیط اطراف منتقل شود برای سیستم خنک کننده آب از رادیاتورآب و برای سیستم روغن از سردکن روغن  استفاده می شود.

سردکنهای روغن  که مانند مبدلهای حرارتی در مسیر جریان روغن هستند ، می توانند در بسیاری از موقعیت های مناسب در بدنه خودرو قرار گیرند تا از حداکثر کارایی خنک کننده آنها استفاده شود. با جریان روغن درموتور ، سیستم فرمان و توربوشارژر در وسایل نقلیه توربوشارژ ، روغن می تواند خیلی سریع گرما بگیرد ، خصوصاً هنگام رانندگی با سرعت بالا.

بنابراین ، قبل از اینکه روغن وارد مخزن روغن شود تا در اطراف این سیستم ها توزیع شود ، باید خنک شود تا روغن به یک ویسکوزیته قابل استفاده برسد. ویسکوزیته معیاری برای چگونگی روان شدن سریع مایعات است و با کاهش دمای روغن و گرم شدن روغن ، ویسکوزیته آنها به ترتیب افزایش و کاهش می یابد. بنابراین یک روغن غلیظ دارای ویسکوزیته بالایی است و یک روغن صاف و رقیق که راحت تر جریان می یابد ویسکوزیته کمتری دارد.

روغن های اتومبیل مخصوصاً برای قرارگیری در محدوده خاصی از ویسکوزیته طراحی شده اند. بنابراین ، اگر گرمای زیادی به روغن منتقل شود ، ویسکوزیته آن به حدی کاهش می یابد که برای روانکاری مناسب سیستم های مورد نیاز باشد. بنابراین به یک اندازه متعادل دما و ویسکوزیته نیاز است . شما می خواهید روغن شما به اندازه کافی چسبناک باشد تا بتواند به چرخ دنده های خاص و سایر قسمت های متحرک چسبیده باشد تا حرکت آنها را روان نگه دارد اما همچنین می خواهید که روغن به راحتی در سراسر سیستم روغن جریان پیدا کند و با توجه به اینکه دما عامل مهمی در تغییر ویسکوزیته روغن است ، سرمایش به یک فرآیند اساسی تبدیل می شود.

خنک کننده روغن درست مانند سیستم خنک کننده آب براساس قوانین ترمودینامیک وجهت دفع انرژی گرمایی در محیط اطراف کار می کند. روغن با دمای بالا وارد سرد کن روغن می شود ، از طریق لوله هایی که با فینهای دفع کننده گرما پوشیده شده اند گردش می کند و سپس با دمای سردتر از آن خارج می شوند ، این روند به صورت یک سیکل بسته به طور مداوم انجام می پذیرد. با استفاده از اصول اولیه ترمودینامیک می توان اندازه سردکن روغن  مورد نیاز را محاسبه کرد و با استفاده از ایجاد یک مدار طولانی گردش روغن جهت خنک کردن روغن اقدام می گردد.
در اتومبیل های تندرو، مخصوصاً اتومبیل های مسابقه ، مبحث خنک کننده روغن به دلیل میزان بالای انتقال حرارت به مایعات از موتورهای تخت ثابت و پرقدرت بسیار مهم است. مبدلهای حرارتی ویژه در مناطقی با جریان هوای بالا برای حداکثر خنک کننده قرار خواهند گرفت تا دمای آن از سیستمهایی نظیر فرمان دور شود و کل خودرو را در یک تعادل درجه حرارت نگه دارد. خودرو مورد علاقه من Lancia Delta Integrale Evo II است که از تمام قسمت جلویی به عنوان ورودی برای خنک کننده های بی شماری استفاده کرده است. در مراحل بعدی ساخت وطراحی این ماشین  ، به دنبال شکافهایی در بدنه باشید که در طراحی اتومبیل جدایی ناپذیر است و می توان مط به داخل مجرای یک کولر مخصوص روغن قرار خواهد گرفت.

 این وجود همه اتومبیل ها لزوماً به خنک کننده روغن خاص نیاز ندارند. گردش روزمره شما تنها به تأثیر خنک کننده های طبیعی روغن در کف گیر و یا در مناطق دیگر دمای پایین تر نیاز دارد تا در محدوده ویسکوزیته مورد نیاز باقی بمانید. از طرف دیگر ، اگر قصد دارید ماشین خود را برای مسابقات آماده کنید ، استفاده از یک سردکن روغن مناسب ایده خوبی خواهد بود زیرا اکثر اتومبیل های جاده ای معمولی به گونه‌ای طراحی نشده اند که این حرارت بالای ایجاد شده را دفع کنند. . اصلاحات موتور همچنین ممکن است نیاز به سردکن روغنی در قسمت اول لیست خرید ایجاد کند. هنگامی که موتور قدرت بیشتری تولید می کند ، به طور طبیعی انرژی گرمای بیشتری ایجاد می کند که به روغن منتقل می شود. اگر این سطح انتقال گرما بالاتر از آن باشد که در طراحی اصلی خودرو برای مقابله با آن مشخص شده است ، پس اقدامات لازم برای حذف این گرمای اضافی از سیستم روغن باید انجام شود.

از نظر موقعیت یقرارگیری ، یک سردکن روغن  در جلو ممکن است ساده ترین پیشنهاد باشد. یک مبدل حرارتی کوچک که در جلو یا کنار رادیاتور قرار دارد ، می بایست برای خنک کردن روغن در چیزی مانند Mazda MX-5 کافی باشد بدون آنکه زیاد از سیستم خنک کننده آب استفاده شود.

صرف نظر از این که بپذیریم یا نه ، باید سرد شدن موتور در خودروهای بنزینی را جدی بگیرید. سهل انگاری در خنک کننده به طور بالقوه می تواند منجر به خرابی فاجعه بار داخلی موتور شود . از آنجایی که روغن مانند خون برای حیات یک موتور است ، نگه داشتن آن در محدوده دمای کارکرد ایمن آن از اهمیت حیاتی برخوردار است و در صورتی که قصد دارید عملکرد ماشین خود را تغییر دهید ، باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی هنرور ۱۳۹۹/۰۵/۱۹