بررسی دلایل گرم کردن موتور یا بالا رفتن بیش از اندازه درجه آب خودرو

اگر از کافی بودن آب سیستم مطمئن بودید و فن هم سالم بود و با وجود ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟

در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:

1 - وجود هوا در سیستم:

می دانید که وجود هوا در سیستم خنک کننده جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستونها تمهیدات لازم  را رعایت کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.

2 - ترموستات عمل نمی کند :    

روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید.

توجه

 لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند

3- مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:

برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و ...) بروز کند.

 وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.

 

4 - خرابی واتر پمپ:

اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

 

شستشوی رادیاتور

آبی که در داخل رادیاتور می ریزید غالباً املاح اضافی یا گچ دارد که هنگام گرم شدن رسوب می دهد. این رسوب علاوه بر اینکه رادیاتور و لوله ها را خراب می کند، مانع هدایت آب می شود و ممکن است لوله ها و راه های باریک رادیاتور را بگیرند. بنابراین بهتر است آب مخصوص رادیاتور یا اب تصفیه شده با املاح کم مصرف کرد و یا با استفاده از مواد حافظ رادیاتور (که در اغلب فروشگاه های لوازم اتومبیل موجود است) از رسوب آن جلوگیری کرد.ساده ترین راه تمیز نگه داشتن رادیاتور تعویض آب آن است. برای این کار به محض اینکه رنگ آب تغییر کرد و یا آلودگی داشت باید نسبت به تعویض آب اقدام و رادیاتور شستشو داده شود. شیر تخلیه آب در زیر رادیاتور پیچ شده است که با باز کردن آن می توان آب را تعویض نمود. زمانی که شیر رادیاتور باز می شود بهتر است چند لحظه موتور کار کند که آب داخل شیلنگ ها و موتور تخلیه شود

مهدی هنرور ۱۳۹۹/۰۵/۱۹